Utlandet.


Det är inte varje dag man åker utomlands iinte, framförallt inte bara över dan . . . haha.
Var riktigt taggad i morse vid tio över sex då Sophie knackade på dörren. Samlade ihop mina saker och gick ut och joinade Elle i baksätet på Sophies vita pärla. Efter att Anna släppts av hemma hos henne begav vi oss ner till Donken för lite frulle och skvaller. Avslutade målet rätt snabbt och gick ut till bilen igen, jag hoppade in bakom ratten.

Äntligen on our way!

Blev en massa skvaller, kort och filmning samt ett stopp i Alsen (var det där vi stannade?) för ett skivköp (Winnerbäck), tankning och toabesök. Vi fortsätter . . . genom Åre . . . genom "ingemansland" . . . and finaly är vi i Storlien och snart passerar vi tullen och är i Norge - härlisch! Blev rätt många dåliga skämt om hur skönt det var att komma bort från Sverige ett tag, att det är skönt att åka utomlands etc. Ni förstår kanske att ironin var på topp?

Eller kläckte dock den mest klockrena kommentaren för dagen, fick både mig och Sophie att gråta av skratt.
Ellinor sitter (mobbad) i baksätet vi har samlat oss en aning och är inte lika flamsiga längre då hon plötsligt säger "Vilken miljöförändring, fan va skönt å slippa Sverige!" Haha, den var ruskigt klockren efetrsom vi just, så att säga, kommit över till Norge och såg inget annat än vad vi de senaste tio milen sett - en jäkla massa snö. Söto där! <3 Kommer in i ett lite mindre samhälle där vi köper dricka och lite godis, fortsätter sedan ner till en bankomat där jag och Elle får ut en varsin tvåhundra kronors sedel (sitter det ordet ihop?). Åker igenom by efter by och kommer aldrig riktigt underfund med vilken hastighet det är man ska hålla då skyltarna i Norge är en aningens olik de vi har här hemma. Kommer tillslut ut på E6:an och sedan är det rakast spåret till Trondheim . . . genom hemska tunnlar och förbi tullar. Tillslut är vi framme . . . det börjar gå upp för oss att vi faktiskt inte har en blekaste aning om var vi ska men vi chansar och följer skyltarna in mot centrum. Jag får nästan panik och lyckas ta mig bort från trafiken och stanna utanför ett parkeringshus där jag ringer Mårten. Han säger att det bästa är att parkera bilen och forsätta till fots, han ger oss även adressen till Proffice kontor och vi ger oss ut för att leta upp det. På Proffice får vi tala med en trevlig kvinna som säger till oss att det bästa vi kan göra är att lägga ut våra cv på deras hemsida samt gå till det norska skatteverket för att fixa skattekort etc. Okej, vi letar upp skatteverket och får beskedet att vi måste ha med oss pass för att kunna göra något sådant :/ MEEEN! Letar upp ManPower där de säger lika som på Proffice, nämligen att lägga upp vår cv på deras hemsida . . . Efter ManPower besöket var vi ruskigt less och bestämde oss för att gå tillbaka till bilen. På vägen till parkeringshuset ser vi en skylt där det står Adecco (ännu en rekryteringsbyrå), går in och får återigen hlra att det bästa vi kan gör är att lägga upp cv'n på deras hemsida. Tackar för oss, går tillbaka till parkeringshuset där vi köper en varsin macka och lite godis och påbörjar sedan hemfärden.

Så hur kan vi då sammanfatta denna dag?

Jo, något jobb fick vi inte som vi hoppats på . . . allt verkade vara tusen gånger krångligare än vi nånsin kunnat drömma om. I Norge håller de efter dåligt med snöröjningen och det i sin tur resulterade i att vi fick "pulsa" i cirka 0,5-1 dm snö hela dagen. Av någon underlig anledning luktade det kattfoder eller liknande i Trondheim och bara det gjorde mig ruskigt less.

De var de negativa sakerna, nu till de possitiva :)

Som vi resonerade när vi åkte dit; även om vi inte skulle hitta något jobb så har vi i alla fall provat och bara det känns faktiskt bra. Sen måste vi få skryta lite med att vi inte körde fel en endaste gång, varken när vi skulle dit eller hem samt att vi hittade relativt bra inne i city också. Men det absolut bästa av allt var nog ändå att det bara var vi tre! Minns inte sist vi tre gjorde något, och trots att vi inte hittade några jobb så har jag ahft ruskigt skoj :D Tack flicks!


(Shiit det här blir långt det . . .)

På hemvägen passade jag på att ringa några samtal:
Ringde på Ica och bestämde med en kvinna vid namn Lotta att jag skulle komma dit i morgon för att prata lite om ett eventuellt jobb. Ringde även upp på Skalet och frågade ifall de behövde nån mer personal - de gjorde de inte. Inte Byggvaruhuset heller. Sista samtalet gick till Statoil och det visade sig komma att bli väldigt givande då det blev bestämt att jag skulle komma dit ikväll för att prata lite om ett eventuellt jobb där - Y E S!
Samtalet gick bra och det blev bestämt att jag ska komma dit nästa tisdag och torsdag kväll för att få prova på lite. Ska bli riktigt skoj faktiskt :) . . . kanske att jag ser en liten strimma ljus trots allt.

Enough now .

På återseende, nu ska jag tvätta fötterna, dom luktar illa och det tycker verkligen inte Pelle om ;)

Kommentarer
Postat av: Elliii

Tack själv för dagen vännen, det var en väldigt rolig dag med mycket skratt med er två, som jag saknat! Men som sagt, nu är man åter i kalla Sverige igen..huuuga!
Puss

Postat av: Sophie

En mycket bra dag, med mycket bra flickor. Det tackar vi för :)

2008-03-05 @ 16:26:58
URL: http://sooophy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback