Snusa vs. Röka


Det här är ett inlägg jag spånat länge på men liksom inte tagit mig tid till att skriva det . . . gör ett försök nu då.

Jo, vad är egentligen bäst, snusa eller röka?
Jag vet ju att egentligen så är inget av dessa två onda ting bra, men vad är bättre och vad är sämre?
Vi kan göra som så att vi skriver ner lite bra/dåligt för vardera sak.

Snusning:

*Den som snusar får missfärgade tänder.
*Det är dyrt, i snitt går en dosa på runt 40 spänn (!)
* . . . det är aldrig roligt att vara beroende av något.
*Det skadar din hälsa. - dock inget som jag märkt av.
(Finns säkerligen fler saker men dessa ovanstående är väl kanske de "största" punkterna).

Rökning:

*Den som röker får missfärgade tänder, även att exempelvis händerna kan få en annan nyans.
*Det är dyrt, 46 kr för ett paket om jag inte missminner mig, eller kostar det kanske ännu mer nu (?)
* . . . det är aldrig roligt att vara beroende av något.
*Det skadar din hälsa - för mig blir det tungt att andas när jag eller någon som är nära mig röker.
*Det är inte bara du som röker som blir "drabbad" - ni vet, passiv rökning.
*Efter att du rökt luktar dina kläder, händer och andedräkt rök.
(Finns säkert fler saker här också men dessa får räcka).

Jag kan ju bara tala för mig själv och utefter egna erfarenheter, men jag anser det vara mycket bättre att snusa än att röka. Jag började snusa för cirka 7 år sedan, och kan nog mycket möjligt göra det i 7 år till också. Jag ser inte riskerna med det hela, att man kan bli sjuk och liknande, ser mer att det blir dyrt i längden och att tänderna blir missfärgade - men that's it liksom, så länge jag har råd kommer jag nog fortsätta . . . låter kanske konstigt men så är det.

Gjorde ett försök till att sluta för ett par månader sedan, det hela slutade med att jag började röka som en borstbindare istället, och det i sin tur resulterade i att min kondition som inte är på topp i vanliga fall verkligen rasade ner till botten :/ Började snusa lite smått igen men fortsatte ändå röka. Tills jag en dag verkligen inte kunde, vet inte vad det var som hade hänt mig men jag kände mig bara illamående när jag tänker på det . vilket ju var bra! Återupptog snusningen igen men inte i samma utsträckning som förut, snusar mycket mindre nu än vad jag gjorde då vilket ju också är bra.

Sen har vi ju även dessa som så stort ska sluta snusa, köper inga fler dosor men däremot cigaretter. Sen när man frågar om de börjat röka förnekar de det, why!? (Haha, Sophie, känn dig lite träffad ;p). Jag menar, man slutar väl snusa för att man inte vill vara beroende av nikotin, eller? Sen har ju i och för sig många slutat snusa nu också sedan snuspriserna höjdes igen . . . men då börjat röka istället . . . Pest eller kolera liksom, haha. Rätt intressant ämne att diskutera må jag säga.


Nä jag har sagt att jag kan sluta snusa den dag jag vet att jag kommer att göra något vettigare för pengarna. I dagsläget skulle jag säkert köpa godis eller något annat onyttigt för dom och då ser jag faktiskt ingen mening med det. Dessutom skulle jag nog äta ihjäl mig de första veckorna utan snus . . . usch och fy!

Enough now, tack för ordet.
Kommentera gärna - vet att det på många ställen ser ut som att jag lovordar snusning, så är det inte. Jag föredrar bara det framför rökning.


Hej.


Kommentarer
Postat av: Sophie

Jag var rökfri i 3 veckor, men sen började Janne med oss, och då var det kört. Kommer att sluta när jag blir uppsagd, då jag inte röker något hemma. Vet det låter dumt, men jag vet att jag kommer de. Och jag håller med, av 2 onda ting är snus bättre, och godare :)

Postat av: The owner

Haha, jag dömer ingen - jag har ju själv rökt, men det är rätt konstigt hur man tänker egentligen :)

2008-03-07 @ 21:58:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback